Utbildningar

Vi erbjuder ett komplett utbud av alla de delar som behövs för ett körkort, oavsett vilka förutsättningar du har idag.

B-behörighet

Innan ni sätter er bakom ratten ska ni söka om körkortstillstånd. Det gör man via Transportstyrelsen som bedömer om ni anses lämplig som förare beroende på era personliga och medicinska förhållanden. Ska ni söka om handledarskap gör ni det via körkortsportalen.se

Sedan hör ni av er till oss så tar vi fram en utbildningsplan som passar er. Då får ni även tillgång till teoretiskt material, elevcentralen och även vår egna app. När körkortstillståndet är godkänt är det dags för övningskörning och de två riskutbildningarna. Slutligen är det dags för kunskapsprov och körprov

Ansökan om handledarskap

Ansökan om förlängd tid

Handledarkurs

För er som vill kunna köra hemma med en handledare, så kan ni enkelt boka in er på en av våra introduktionsutbildningar. Vid denna kurs så deltar både den som skall vara handledare samt den som ska övningsköra.

Riskutbildning

Den obligatoriska utbildningen består av två delar, riskettan och risktvåan.

Riskettan handlar om riskfyllda beteenden som bland annat trötthet och droger. Efter utbildningen kommer ni bland annat ha kunskap om olika riskgrupper, hur trötthet, droger, telefoner och passagerare påverkar er körförmåga i trafiken och även hur beteende och attityder påverkar trafiken.

Risktvåan, även kallad halkbanan, handlar om hur det är att köra bil under särskilda förhållanden. Denna utbildning kräver att ni har god körförmåga, godkännande krävs från er handledare för att gå denna utbildning.

Förutom teoretisk utbildning kommer ni även få utföra övningar på olika underlag för att få vetskap om konsekvenserna av att överskatta sin prestationsförmåga i olika väder och situationer. Några av övningarna är att väja för hinder, svänga i kurvor och bromsningsövningar.

Kontakta er handledare för mer information och tidsbokning!

Intensivutbildning

Det blir allt mer populärt med intensivutbildning då man inte tappar körvanana mellan körlektionerna, vilket oftast håller kostnaderna nere för dig som ska ta körkort.

Utbildningsinnehållet är detsamma, så du får samma goda utbildningskvalité och förutsättningar för att köra ute på vägarna när du har körkortet i handen.

Vi kan inte garantera att ni får körkortet under en viss tid, då inlärningsperioden skiljer för varje individ, men ju mer förkunskaper ni har och ju mer tid ni lägger ner på teori och övningskörning desto snabbare blir ni klar.

Hör gärna av er till oss så kan vi lägga upp en utbildningsplan som passar er!

Simulator

Vi är först i Kalmar med en simulator som komplement till vår utbildning. Vi vill erbjuda dig som elev den bästa vägen till ett körkort och där tycker vi att en körsimulator kan spela stor roll. Det är ett enkelt sätt att öva på de moment du tycker är svårast.

Körsimulatorn sänker också tröskeln för att våga ge sig ut i trafiken. Simulatorn har ett inbyggt program där du själv kan välja vilka moment du vill öva på. Med fyra skärmar skapa simulatorn en väldigt realistisk känsla.

Gustafsons trafikskola är en del av Klimatneutrala Kalmar 2030 och här spelar simulatorn en stor roll. Vi kan tillsammans verka för en hållbar stad.

Hur bokar jag?

Du bokar simulatorn som en helt vanlig körlektion. Antingen via telefon eller via elevcentralen.

Var finns simulatorn?

På vårt kontor - Södra vägen 10